دغدغه های نگهداری از گیاهان

دغدغه های نگهداری از گیاهان

چرا باید گل و گیاه بخریم؟   

چرا باید گل و گیاه بخریم؟

شاید ما نیاز به داشتن گل و گیاه را در محیط خانه‌مان احساس نکنیم و داشتن گل و گیاه را امری غیر ضروری بدانیم اما چرا افراد زیادی اقدام به نگهداری گیاهان می‌کنند؟

این روزها زندگی ما  به بلوک‌های سیمانی سخت و خشن محدود شده اند و ما از طبیعت و مزایای آن دور شده‌ایم و خلق و خوی ما نیز بدون طبیعت، خشن و بی‌روح شده است.  درست است که ما از زندگی در طبیعت و یا حداقل خانه‌های دارای حیاط دور شده ایم اما می‌توانیم گوشه ای از طبیعت را به خانه‌هایمان بیاوریم و از مزایای باورنکردنی گیاهان بهره ببریم و کیفیت زندگی‌مان را بالا ببریم.

مطمئنا نگهداری نکردن از گل و گیاهان به مانند یک قطعه پازل گم شده در زندگی‌مان است.

در این مقاله مزایا و دغدغه های داشتن و نگهداری کردن از گیاهان را بررسی می کنیم.

 

 

 

۱.گیاهان آپارتمانی به تصفیه هوا کمک می کنند.

گیاهان آپارتمانی یک تصفیه کننده هوای عالی و طبیعی هستند. ناسا (NASA) در تحقیقات خود نشان داد که در طول ۲۴ ساعت، گیاهان آپارتمانی می توانند بیش از ۸۵ درصد سموم هوا را از بین ببرند. در حقیقت همانطور که ما انسان‌ها هنگام تنفس CO2 تولید می کنیم، گیاهان آپارتمانی در طرف دیگر با انجام فرآیند فتوسنتز اکسیژن هوا را آزاد می کنند. هوای تمیز مطمئنا تاثیر مثبتی بر سلامتی شما خواهند گذاشت، همچنین گیاهان آپارتمانی مانند یک رطوبت ساز طبیعی عمل می‌کنند که این امر به کاهش خطر سرفه خشک یا گلو درد کمک می کند.

۲.گیاهان آپارتمانی برای سلامت روان شما مفید هستند.

هنگامی که شما به دنبال یک فضای کاری هستید (چه در یک اداره و چه یک فضای خانگی)، یکی از اولین مواردی که به طور طبیعی باید به آن توجه کنید و توجه شما را جلب خواهد کرد، نور طبیعی و گیاهان داخل محیط است. ثابت شده است که گیاهان خانگی برای روحیه و خلق و خو مناسب هستند، آنها به کاهش استرس، افزایش بهره‌وری و تقویت خلاقیت کمک می‌کنند.

گیاهان در محیط کار همیشه یک حس طراوت و راحتی به ما می‌دهند. حضور در طبیعت باعث بهبود تمرکز و بهره‌وری شما خواهد شد. بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشگاه میشیگان امریکا انجام شده است، داشتن گیاهان می‌تواند ثبات حافظه شما را تا ۲۰ درصد افزایش دهد همچنین دانشگاه A & M تگزاس در تحقیقات خود نشان داد که افزودن گیاهان به محیط باعث بهبود تمرکز، تقویت خلاقیت و بهبود روند حل مساله می‌شود.

 

 

 

 

 

۳.گیاهان خانگی بهترین ابزار ما در هنگام ایجاد محیط های با نشاط و سرزنده هستند.

وقتی صحبت از طراحی فضاها می شود، گیاهان برای ایجاد فضای راحت و پذیرا بسیار مفید هستند و بهترین ابزار هستند.

علاوه بر جلوه بصری (رنگ و سرزندگی) که گیاهان آپارتمانی دارند، برای جداسازی فضاها و ایجاد بخش‌های مختلف در محیط‌ها مفید هستند.

گیاهان آپارتمانی همچنین به کاهش نویز و اکو داخلی توسط جذب صدا و نویز از طریق برگ‌ها کمک می‌کنند.

 

۴.نگهداری از گیاهان

نگهداری از گیاهان می‌تواند یک سرگرمی مفید باشد و گیاهان می‌توانند با گلدهی و برگ‌های جدید شما را غافلگیر کنند، زندگی کنند و حس زندگی ببخشند.

همچنین بخوانید ۹ نکته که قبل از خرید گل و گیاه باید بدانید.

 

 

دغدغه های نگهداری از گیاهان

شاید مواردی وجود داشته باشد که شما را از نگهداری گیاهان و خرید آنها منصرف کند.

۱.برای داشتن و نگهداری گیاهان شما نیاز به استعداد استثنایی باغبانی ندارید.

اگر شما مبتدی هستید و به تازگی می‌خواهید گیاه نگهداری کنید باید با گیاهانی شروع کنید که از بین بردن آنها به معنی واقعی کلمه سخت است. می توانید با کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها شروع کنید، اینها در بدترین شرایط زنده می مانند و کاکتوس‌ها می‌توانند با گلدهی شما را غافلگیر و متعجب کنند.

اما یک قانون وجود دارد که باید از آن پیروی کنید؛ گیاهان خود را بیش از حد آبیاری نکنید، شما ترجیحا قبل از آب دادن دوباره اجاره دهید تا خاک شود، آب زیاد باعث از بین رفتن گیاهان می‌شود زیرا راکد بودن آب در انتهای گلدان باعث پوسیدگی ریشه می شود.

 

۲.گران بودن گیاهان

لازم نیست با گیاهان گران قیمت و یا گیاهان بزرگ شروع کنید، شما می توانید گیاهان ارزان قیمت خریداری کنید یا گیاهان گران قیمت و کوچک خریداری کنید تا هزینه کمتری بپردازید و خودتان گیاه را بزرگ کنید و از رشد و نمو آن لذت ببرید.

همچنین شما می‌توانید به دزدی مسالمت آمیز نیز روی بیاورید😊 و  از گیاهان دوستان و آشنایان قلمه‌گیری کنید که یک روش مناسب، ارزان و خوب است. دلهره بزرگ شدن گیاهان را نداشته باشید، با ایجاد شرایط دلخواه گیاه، به چشم برهم زدنی مانند بچه‌ها بزرگ می شوند.

 

 

 

 

 

۳.خراب شدن گیاهان

وقتی یک نوزاد گریه می کند یا گرسنه است، یا کار خرابی کرده 😊 و یا درد دارد

یک گیاه نیز ۶ نیاز اساسی دارد که برای هر گیاهی متفاوت است و اگر این ۶ نیاز برآورده نشود گیاه را از دست می دهیم؛ این ۶ نیاز عبارتند از: آبیاری به موقع و اندازه، دما و رطوبت دلخواه گیاه، خاک غنی و مساعد، نور مناسب، کوددهی به موقع

در نگاه اول ممکن است موارد زیادی باشد که باید آنها را جهت داشتن گیاه شاداب و پایدار رعایت کرد اما حقیقت این است که شما بیشترین درگیری و ارتباط را برای آبیاری گیاه خواهید داشت و بقیه موارد یک بار در طول سال باید رعایت و رسیدگی شوند.

در طول نگهداری کردن از گیاهان شما با نگاه کردن به گیاه می توانید به سلامت گیاه پی ببرید، به قول معروف رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون.

همچنین بخوانید ۹ نکته که قبل از خرید گل و گیاه باید بدانید